כ"ז סיון התשפ"ד
03.07.2024
"במקום מקלע תפסתי מצקת"

מסעדות בקייב עוברות לבשל אוכל לצבא: "כימאים הפכו לטבחים"

לפני המלחמה, מסעדות במרכז קייב היו עמוסות בכל שעות היום. בזמנים רגילים הן הגישו ארוחות גורמה אבל המלחמה גרמה לשינויים בתפריט. כעת המסעדה אופה לחם לבתי חולים ומבשלת מרק עוף לחיילים

מסעדות בקייב עוברות לבשל אוכל לצבא: "כימאים הפכו לטבחים"
בישול במסעדה צילום: אילוסטורציה, פלאש 90

מסעדות בקייב בירת אוקראינה שנסגרו ללקוחות, פתחו את המטבחים שלהן למתנדבים כדי לעזור למדינה שנמצאת בעיצומה של מלחמה. כעת כמעט ולא ניתן לזהות את המקומות, הקישוטים נעלמו, והחלונות מכוסים בבד שחור.

אתר The Kyiv Independent שפרסם את ההודעה מדגיש כי הוא לא מפרסם את שמות המסעדות בסיפור הזה מסיבות ביטחוניות. ממש כמו לפני המלחמה, המסעדות שקקו לקוחות, עכשיו הן שוקקות מתנדבים שמגיעים כדי לבשל לנזקקים.

פבלו חרובוסט, בן 25, עבד במסעדה כטבח, אבל עזב לא מזמן. המלחמה החזירה אותו למטבח המוכר - עכשיו, כמתנדב. "בהתחלה רציתי להצטרף לכוחות ההגנה הטריטוריאליים", אמר חרבוסט. "אבל הבנתי שאני חסר תועלת שם. התחלתי לחשוב באיזה שימוש אני יכול להועיל והבנתי שזה בישול, במקום מקלע תפסתי מצקת וסכין", אמר.

איכות האוכל של הצבא רחוקה ממנות המסעדה, אמר חרבוסט. הוא החליט לשנות את זה ולספק לחיילים ארוחות בריאות וטעימות. "בהתחשב באינטנסיביות של הפעילות הגופנית של החיילים, הם דורשים אוכל שונה ממה שיש להם בצבא, משהו יותר טעים", אמר.

"אוכל טוב שומר על הרוח", אמר חרבוסט, "החיילים עושים הכל כדי שנוכל לישון בלילה ואנחנו עושים הכל כדי שהם יאכלו היטב". הוא הגיע לתפריט הכולל ירקות, דייסות, מרקים ולפעמים גם פירות.

אולקסי ביליק, בן 21, החליט לאפות לחם טרי. "מישהו אמר שהם יכולים להביא הרבה קמח אם נוכל לעשות מזה משהו. חשבתי על תנור פיצה ענקי שיש לנו, והבנתי שאנחנו יכולים להשתמש בו כדי לאפות לחם", אמר ביליק, מלצר במקצועו. הוא לימד את עצמו לאפות ולקח שיעורים באינטרנט. בהתחלה לא היו לו צורות אפייה, אז הוא השתמש בצלחות וסירים, הלחם יצא בצורות שונות. "העברנו את זה לבתי החולים ולקשישים בודדים".

כעת ביליק אופה כ-80 כיכרות ביום, משהו שהוא לא יכול היה לדמיין לפני כמה שבועות. הוא מעולם לא אפה לפני תחילת המלחמה. הוא לא יכול היה להתגייס לצבא בגלל בעיה במסמכיו, אז הוא שמח שיכול לעזור בדרך אחרת. "למדתי משהו חדש. עשיתי משהו כדי לעזור. ואני מרגיש הקלה שאני יכול להיות שימושי", אמר.

גם אולגה רונצ'וק, בת 23, נאלצה ללמוד דברים חדשים. מומחית לקרקעות בחברה בינלאומית הבונה טחנות רוח, כעת היא עוזרת במטבח. "הרגשתי שאני רוצה לעזור, אבל לא יכולתי לשאת נשק", אמרה רונצ'וק. "אז חשבתי שאני יכולה לחתוך תפוחי אדמה, כולם יכולים", אמרה.

ללמד מתנדבים לבשל היה האתגר הגדול ביותר, אמר חרבוסט. "יש כאן מומחי IT, יש בחורה שהיא כימאית במעבדה", אמר הטבח הראשי. "היינו צריכים ללמד אותם, אז זה היה הרבה עבודה בהתחלה", המשיך. אבל כמה ימים לאחר מכן, הם כבר היו צוות.

המסעדה היא בין לפחות 12 מסעדות אחרות במרכז קייב שהצטרפו למאמצים לעזור לאזרחים אוקראינים ולצבא בתוך המלחמה. יחד הם מייצרים כ-20,000 ארוחות צהריים מדי יום. וזו רק קבוצה אחת של מסעדות בשכונה אחת.

למרות איום ההפגזות, המתנדבים מגיעים למסעדות לבשל ארוחות לנזקקים כבר למעלה משבוע.

מסעדות מלחמת אוקראינה רוסיה תפריט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד