י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
ריענון נהלים

במשרד הבריאות מזהירים ממטפלים שעלולים לגרום לנזק נפשי

בעקבות מספר תלונות שהוגשו לוועדה לבדיקת הטעיית הציבור, במשרד הבריאות מרעננים נהלים, ומזהירים "טיפול על ידי מטפל שאינו מורשה עלול לגרום לנזקים נפשיים אצל המטופל"

במשרד הבריאות מזהירים ממטפלים שעלולים לגרום לנזק נפשי
טיפול פסיכולוגי צילום: FREEPIK

לוועדה לבדיקת הטעיית הציבור וליחידת הפסיכולוג הראשי בחטיבת הרפואה של משרד הבריאות, הוגשו לאחרונה מספר תלונות על גופים ו/או "מטפלים" שאינם מורשים לעסוק בפסיכולוגיה אך מתיימרים לתת טיפול אשר במהותו הינו פסיכולוגי.

לאור זאת, במשרד הבריאות מרעננים נהלים, ומבקשים להודיע כדלקמן: "מקצוע הפסיכולוגיה בישראל מוסדר בחוק. בהתאם לחוק הפסיכולוגים (1977), פסיכולוג יעסוק במקצוע בהתאם לרישומו. רישוי הפסיכולוגים, כולל מומחיות, ניתן ע"י משרד הבריאות."

בחוק מוגדרים רק 6 תחומי מומחיות בפסיכולוגיה. על מנת לתת פסיכותרפיה ו/או שרות באחד מן התחומים, הפסיכולוג נדרש לרישוי מומחה בתחום הספציפי. פסיכולוגים ישתמשו במילה "מומחה" רק עבור המומחיות המוכרות על פי חוק ובהתאם לרישוי שיש בידיהם.

להלן פירוט תחומי המומחיות המוכרים בחוק:

  1. פסיכולוגיה קלינית – התמקדות בבריאות הנפשית בכל שלבי החיים, ובמיוחד בבעיות שמקורן או ביטוין הוא נפשי בעיקרו, ובכלל זה במצבי מצוקה, קושי או חוסר תפקוד פסיכולוגי, טראומה וחולי נפשי, ועוד.
  2. פסיכולוגיה רפואית - עוסקת בהיבטים פסיכולוגים הגורמים או נגרמים ממחלות או מצבי בריאות פיזיים ברצף שבין בריאות וחולי.
  3. פסיכולוגיה התפתחותית - היבטים פסיכולוגים התפתחותיים של ילדים בינקות ובילדות המוקדמת, ושל משפחותיהם, במצבי מצוקה וסיכון התפתחותי רב תחומי.
  4. פסיכולוגיה שיקומית - אבחון וטיפול, לשם שיקום אנשים עם מוגבלויות ונכויות (התפתחותיות ו/או נרכשות) גופניות, נפשיות, קוגניטיביות וחברתיות.
  5. פסיכולוגיה חינוכית - ממוקדת במערכת החינוך (חינוך רגיל ומיוחד) בתלמידים ובהוריהם, במורות ובמנהלות, בגננות, ביועצות, בצוותים הפדגוגיים וביחסי הגומלין ביניהם.
  6. פסיכולוגיה תעסוקתי- ארגונית – עוסקת בהתנהגות בחיי העבודה והקריירה ובמקומות עבודה, ומתמקדת בתהליכי הערכה, מיון וסינון, העסקה וייעוץ ארגוני, הדרכת וסיוע לעובדים.

"באחריות כל פסיכולוג/ית להציג בפרסומיו/ה את מספר רישיון הפסיכולוג, תחום המומחיות ומספר תעודת מומחה." כך על פי הודעת משרד הבריאות "כל הצגה עצמית אחרת כגון "פסיכולוג אינטראקטיבי" "פסיכולוג גופני" "פסיכולוג ספורט" "פסיכולוג קוגניטיבי" "פסיכולוג הוליסטי" וכיו"ב - המרמזת על תחום שאיננו תחום מומחיות בפסיכולוגיה המוגדר בחוק - מהווה הטעיה של הציבור ועבירה על החוק וכללי האתיקה."

במשרד הבריאות אף מבקשים להזכיר "ככל שיבוצע "טיפול" ע"י מטפלים לא מורשים כנדרש – עלולים להיגרם נזקים לבריאות הנפשית של המטופל ועם השלכות אפשריות גם לבריאות הפיזית. המטפלים הללו עלולים להיות חשופים לתביעה על ידי הרשויות והמטופלים, ובמיוחד אם ייגרם נזק רפואי או כל נזק אחר."

טיפול פסיכולוגי טיפול נפשי פסיכולגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}