כ"ה סיון התשפ"ד
01.07.2024
התגרות או אמינות

שאלת הפלישה לאוקראינה מפלגת את איראן

שני עיתונים בטהרן המזוהים עם משרדו של המנהיג העליון עלי חמינאי הציגו דעות סותרות לגבי פלישת רוסיה לאוקראינה בשבת. פקידים איראנים, כולל הנשיא אברהים ראיסי, וכמה כלי תקשורת תמכו בפעולותיה של רוסיה, והאשימו את נאט"ו וארצות הברית בהתגרות במוסקבה

שאלת הפלישה לאוקראינה מפלגת את איראן
אברהים ראיסי צילום: צילום מסך

דיווחים מטהראן מעלים, כי קבוצות איראנים ביקשו את אישור הממשלה להפגנת מחאה בשבת אחר הצהריים מול שגרירות אוקראינה בטהראן כדי "להראות את כעסם על הפלישה".

היומון 'קאייאן' פרו המשטר, שתמיד תומך ברוסיה ושומר על רטוריקה אנטי-אמריקנית קשוחה, הזהיר מדינות אחרות וככל הנראה הזהיר את קוראיו הפרו-חמינאיים כי "ארצות הברית שוב נטשה את אחת מבנות בריתה". היומון ציטט את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי כמי שאמר כי "המערב צופה במצב מרחוק והשאירו אותנו לבד", הצהרה שיכולה להיות חלק ממאמץ התעמולה של רוסיה או של העיתון עצמו. כך דווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

העיתון ציין כי בעשורים האחרונים נטשה ארצות הברית כמה מבעלי בריתה לאחר שהביאה אותם למשברים. היומון הזכיר את נשיא אפגניסטן לשעבר אשרף גאני כדוגמה וציטט אותו כמי שאמר את "הלוואי שלא הייתי סומך על המערב". העיתון שתומך בפלישה של רוסיה לאוקראינה ביומיים האחרונים, מביא דיווחים ופרשנויות נרחבות התומכים בעמדתה של רוסיה בנימה מוגזמת. מנגד, "ג'ומהורי אסלאמי", עיתון שהבעלים שלו הוא המנהיג העליון עלי חמינאי, נוקט בעמדה פרגמטית יותר.

במאמר המערכת שלו בשבת, הזכיר העיתון ג'ומהורי אסלאמי כי "הרוסים אינם אמינים כמו האמריקאים. התיעוד של הרוסים בפלישה למחוזות אזרבייג'ן וגילאן של איראן בתחילת ובאמצע המאה העשרים, כמו גם את ההפגזה שלהם על המקדש הקדוש של האימאם במשהד ותמיכתם בעיראק של סדאם חוסיין במלחמה בשנות ה-80 נגד איראן מראה את המציאות הזו בצורה ברורה למדי".

מאמר המערכת גם ציין כי לא ניתן להתעלם מהעמדה האיראנית של פקידים איראנים בנוגע לפלישה לאוקראינה. "העמדות שהוכרזו על ידי פקידים איראנים לגבי הפלישה סותרות את עקרונות הרפובליקה האסלאמית. רוסיה הפרה בבירור את ריבונותה של אוקראינה והכיבוש הצבאי במדינה נוגד את התקנות הבינלאומיות והערכים האתיים. לכן, פקידי הרפובליקה האסלאמית צריכים ללא סייג לגנות את המלחמה של רוסיה ולהזכיר למנהיגי רוסיה שהדבר הנכון ליישב סכסוכים הוא דיאלוג בין מוסקבה לקייב".

הדעות הסותרות שהביעו שני עיתונים שפורסמו על ידי משרדו של חמינאי עשויות להראות שמנהיג הרפובליקה האסלאמית התבקש לאזן את עמדות הממשלה כלפי המשבר האוקראיני. זה חשוב במיוחד מכיוון שמקורבים במשטר, כמו המחוקק לשעבר עלי מוטהארי, אמרו כי פקידים איראנים מתנהגים בצורה כאילו איראן היא מושבה רוסית.

איראן מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד