י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
תיקון מהפכני

הכרה בבוגרות חרדיות: בקואליציה מקדמים את החוק של ח"כ אשר

יו"ר ועדת הבריאות, עידית סילמן, קיימה היום דיון ראשון בחוק להסדרת מקצועות הבריאות שכולל תיקון של ח"כ אשר הקובע הכרה בבוגרות לימודי תעודה שהוכשרו כמטפלות באמנויות

הכרה בבוגרות חרדיות: בקואליציה מקדמים את החוק של ח"כ אשר
בנות חרדיות. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הבריאות בראשות ח"כ סילמן קיימה היום (שלישי) דיון ראשון בחוק להסדרת מקצועות הטיפול באמנויות, ובתיקון המהפכני שיזם ח"כ יעקב אשר ואשר יביא להכרה תקדימית של המדינה בלימודי תעודה של מטפלות בתרפיה מהציבור החרדי שעשו את הכשרתן במסגרות לימוד שאינן אקדמאיות.

טיפול באמצעות אמנות הוא שם כולל למקצועות שבהם נעשה שימוש בתהליכי יצירה והבעה אמנותיים בטיפול בהפרעות נפשיות, התנהגותיות והתפתחותיות. המקצועות כוללים טיפול באמנות חזותית, טיפול במוסיקה, טיפול בתנועה ומחול, דרמה תרפיה, פסיכודרמה ועוד.

הסדרת המקצוע בתחומים אלה נעשית לאור דרישת בג"ץ משנת תשס"ח, אלא שבהליך הראשוני הוא כלל אקדמיזציה של החוק כאשר כתנאי לעסוק במקצועות אלו נקבע שהמטפלות יהיו בעלת תואר שני אקדמאי, דבר שהביא להדרתן של מאות נשים שהשתלמו בלימודים אלו והינן בוגרות לימודי תעודה מהסמינרים החרדיים.

כך, מאות מטפלות באמנויות מהציבור החרדי איבדו את פרנסתן לאחר שהכשרתן במסלול לימודי תעודה בסמינרים לא הוכרה על ידי משרד הבריאות בגלל הדרישה לתואר שני. הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר, שהוצמדה להצעות החוק של הקואליציה שבאו להסדיר את המקצועות הללו, באה כדי לעשות סוף לסאגה ולהביא להכרה בלימודי התעודה של הסמינרים החרדים בתחום זה.

נשים אלו, שבעקבות הוראת גדולי ישראל נמנעות מללכת ללימודים אקדמאים, עשו זאת במסגרת מסלולי הלימוד בסמינרים, שמכשירים מסלולי לימוד אלו ברמה המקצועית הגבוהה ביותר, בהיקף הנדרש של שעות הלימוד והדרישות המקצועיות. הדרתן מההסדרה הביאה להפסקת עבודתן של נשים רבות ולפגיעה ישירה באלפי ילדים במוסדות החינוך החרדיים שלא קיבלו שירות חשוב המיועד להם ומסייע בהתקדמותם הלימודית והבריאותית.

הצעת החוק של ח"כ יעקב אשר מביאה לקידום ההסדרה של מקצוע זה, ובכך יוכלו להיכנס באופן מיידי מאות נשים בוגרות לימודי תעודה לשוק העבודה, דבר שיסייע בצמצום העומס האדיר שיש ברשימות ההמתנה למטפלות באמנויות בציבור החרדי, ואף תסייע בפרנסת מאות בתים חרדיים בשלב המיידי.

"ילד או ילדה עם בעיה רגשיות או נפשית שלא יקבלו טיפול בזמן", אמר ח"כ אשר בדיון, "יתקשו גם בלימודים ועלולים למצוא עצמם בשולי החברה כשהם מסתכנים להידרדר עד לנשירה."צריך להסדיר את המקצועות הפרא-רפואיים, ובמקביל להבטיח שההסדרה לא תמנע הכרה בלימודי תעודה שיאפשרו את המשך העסקתן של מטפלות מהמגזר החרדי".

הוא הדגיש: "אסור לוותר על קוצו של יוד ברמה המקצועית, כי אנחנו מדברים פה על מקצוע שפורט על מיתרי נפשם של ילדים, ובדבר כזה ברור שאין מקום להתפשר על מקצועיות הלימודים, אבל להכריח לימודים במוסד אקדמאי בדווקא - זו דרישה משוללת היגיון".

עוד הבהיר ח"כ אשר כי "יש חשיבות גדולה שילד חרדי או ערבי יטופל אצל מישהו בקהילה, כי צריך להוריד מחסומים, ואם לא תהיה הבנה הדדית ושפה מובנת בין המטפל למטופל - נפספס את יעילות הטיפול".

ח"כ מיכל שיר שיזמה את הצעת החוק להסדרה הכללית של מקצועות המטפלות באמנויות, תמכה בתיקון שהציע ח"כ אשר. "לא מספיק שהמטפל ידבר את השפה של הילד, הוא צריך לחיות את התרבות שלו", אמרה ח"כ שיר, "התיקון של ח"כ אשר יבטיח שיהיו לנו מטפלים מקצועיים מהמגזר ולכן אני תומכת בו".

יו"ר הוועדה ח"כ עידית סילמן, סיכמה את הדיון כשהיא מצהירה כי תחתור לקדם את החוק במהירות האפשרית ולהעביר אותו בקריאה ראשונה בטרם תצא הכנסת לפגרת פסח, זאת כדי להבטיח כי תוחל עליו רציפות שתאפשר את המשך חקיקתו עד להשלמת התהליך.

עידית סילמן מטפלות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}