י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024
קווים לדמותה

אסתר פולארד - מעצמה של פדיון שבויים

אסתר ז"ל לקחה על עצמה מצווה ספציפית אחת, אותה חרטה על דגלה - מצוות פדיון שבויים. היא שילמה עבור החלטתה מחירים קשים מנשוא, אבל עמדה מאחוריה ללא חשש או חרטה

אסתר פולארד - מעצמה של פדיון שבויים
הלווייתה של אסתר פולארד ע"ה צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

הרב אבי ברמן – מנכ"ל OU ישראל בפוסט מרגש על אסתר פולארד ע"ה, אסתר נפטרה ביום שני האחרון לאחר שסבלה ממחלה קשה. היא הייתה אשתו של יונתן פולארד שהיה 30 שנה בכלא בארה"ב בעוון ריגול למען ישראל.

שנים ארוכות שמו של יהונתן פולארד היה שגור בפי כל נער ונערה במדינת ישראל; אחינו יהונתן, יהונתן בן מלכה לתפילות עבור שחרורו מהכלא ומהשבי האמריקאי. הציבור אימץ בחום את פולארד וליווה אותו בתפילות ובמאמצים לשחרורו מהכלא.

לא תמיד היה כך הדבר; בשנים הראשונות לפרשה עם כניסתו לכלא, רובה המכריע של החברה הישראלית התנערה מפולארד. השבר הדיפלומטי חסר התקדים שנפער עם התפוצצות הפרשה, והניסיונות להנמיך בכל מחיר את הלהבות מול הממשל בוושינגטון, גרמו לראשי הממשל וקהילת המודיעין להתנערות מהמרגל אותו הפעילו, ובכך למעט ניסיונות פרטניים של חברות כנסת עדנה סולודר וגאולה כהן שפעלו מטעם עצמן- הופקר יהונתן פולארד לגורלו במשך שנים ארוכות, גם מאשתו באותם ימים, התגרש יהונתן לאחר שסיימה את ריצוי עונשה בכלא האמריקאי.

לכאורה, יהונתן פולארד היה אמור לשקוע בתהום השכחה כמו אסירים רבים בכלא האמריקאי, אבל בשלב זה הפציעה בחייו אישה שהביאה לשינוי דרמטי ביחסן של ממשלות ישראל ושל הציבור בישראל לפולארד. איילין זייץ, לימים אסתר פולארד רעייתו שלקחה על כתפיה הצנומות את משימת חייה לשחרורו של פולארד שנידון למאסר עולם בלתי קצוב.

תחילת היכרותם של אסתר ויהונתן החלה בשרשרת התכתבויות ארוכות, כשבשנת 1993 נישאו השניים, כאשר אסתר מודעת לעובדה שדנה עצמה לחיי נישואין מאתגרים, כאשר שאלת שחרורו אם בכלל של הבעל המיועד לוטה בערפל סמיך. מאותה העת שלקחה על עצמה את משימת חייה, נפגשה עם רבנים בכירים, משפיענים ופעילים, והפכה לצבא של אישה אחת שמקדישה את כל חייה לשחרור בעלה.

מרגע כניסתה לקמפיין לשחרור בעלה, שמו של יהונתן פולארד הפך לידוע ומוכר לכל תושב בישראל תפילה לשחרור ושלום פולארד הפכה לנוהג שגור באלפי בתי כנסת, כשסוגיית שחרורו של פולארד נדונה בכל פגישה עם ראשי הממשל האמריקאי.

יהונתן הפך לסמל למאבק למען החירות, ושמו אוגד יחדיו עם שמות נעדרי צה"ל, ובאירועים רבים עלה שמו ברמה.

במהלך חיי נפגשתי הרבה פעמים עם יהונתן ואסתר. ראיתי בעיניו הבוהקות של יהונתן את האהבה והערצה כלפי אסתר ואת רגשי התודה שחש אליה.
אסתר ז"ל שזכיתי להכיר הייתה אישה עוצמתית עם תעצומות נפש בלתי רגילים שלקחה על עצמה משימת חיים- החזרת יהונתן הביתה.

בפי הציבור בישראל השתרש שמה של אסתר כאשתו של יהונתן פולארד. במקרה זה הדבר אינו בה להקטין אלא דווקא להעצים, שכן בלעדיה היה חשש שסיפורו של בעלה ייעלם לתהומות הנשייה.

אסתר ז"ל לקחה על עצמה מצווה ספציפית אחת אותה חרטה על דגלה- מצוות פדיון שבויים. עבורה שלמה מחירים קשים מנשוא על החלטתה, אבל עמדה מאחוריה ללא חשש או חרטה; אסתר הייתה אישה של פדיון שבויים.

ניתן לספר עוד שעות רבות על פעולותיה הרבות והאמיצות של אסתר ז"ל, אך קצרה היריעה. עם זה, חשוב לומר בקול רם- עם ישראל הפסיד אישה אמיצה, נחושה ופורצת דרך, שהצליחה לסחוף אחריה אומה שלמה.

תוארה של אסתר פולארד כאשתו של יהונתן פולארד, כמוהו כאות עיטור גבורה הלאומי אליו הייתה ראויה ויוכיחו זאת האלפים מכלל זרמי החברה בישראל שבאו ללוותה ולכבדה בדרכה האחרונה.

יונתן פולארד אסתר פולארד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}