י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
זורקים את החרדים לכסייפה

אחיזת עיניים: אחרי ביטול שפיר, הממשלה תאשר עיר חרדית בלב הפזורה הבדואית

בשבוע הבא צפויה הממשלה לאשר את הצעת המחליטים של שר השיכון אלקין להקמת עיר חרדית בשם כסיף בעומק הנגב. הנציגים החרדים התנגדו בעבר ליזמה בטענה שהצעירים לא יגיעו בגלל מחסור בתשתיות להקמת מוסדות חינוך במקומות תעסוקה. ח"כ אשר: "השדדת וגם זרקת?"

 אחיזת עיניים: אחרי ביטול שפיר, הממשלה תאשר עיר חרדית בלב הפזורה הבדואית
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

ביום ראשון הקרוב צפויים לאשר שרי הממשלה את הצעת שר השיכון זאב אלקין להשלים את הקמת היישוב החרדי 'כסיף' בנגב. בעבר התנגדו ראשי הסיעות החרדיות להקמת העיר וטענו כי העיר שתוקם עמוק בנגב, לא תביא מענה למצוקת הדיור החרדית כיוון שהחרדי הצעיר לא יעבור לגור שם, כך שאין טעם להכיר בעיר הזאת.

על פי הצעת המחליטים שהונחה על שולחן הממשלה, "המועצה הארצית תקיים דיון בתוך 30 ימים לאישור התוכנית המחוזית ולהמשיך בתהליך לשיווק והמרכזים לבניית העיר", אך ייקח עוד שנים ארוכות עד שבכלל יחל שלב הבנייה ואז עוד כמה שנים עד ליום בו יוכלו לאכלס את המקום.

אחת הסיבות שימנעו מחרדים לעבור לעיר החדשה היא המצוקה במקומות עבודה באיזור ותשתיות להקמת מוסדות ומרכזי מסחר. בהצעת המחליטים שתעלה לממשלה מוצע לייצר מרכז חרדי נבדל בפריפריה הדרומית, מה שיאפשר הקמת יחידה מוניציפלית עצמאית שתספק את כלל השירותים הייחודיים הדרושים למגזר בתחומי החינוך, הדת, הבריאות, החברה והרווחה, השירותים המוניציפאליים, היצור, המלאכה והמסחר והתעסוקה. "מתן פתרונות תעסוקה התואמים את אופי אוכלוסיית היעד, אשר יפותחו במסגרת הקמת הישוב ויתווספו לאופציות השתלבותו של כוח העבודה החדש בהיצע התעסוקה", נכתב.

ההצעה המקורית להקמת העיר החרדית בעומק הנגב עלתה בזמן ממשלת אולמרט, כאשר בין השנים 2007 ל 2009 ערך משרד השיכון עבודת מטה מקצועית לבחינת הקמה של יישוב עירוני בעל צביון חרדי כסיף בצומת תל ערד, בשנת 2010 גובשה החלטה להמליץ לממשלה להקים את העיר החרדית ושלוש שנים לאחר מכן, - 2013 הממשלה קיבלה הממשלה החלטה לממש את ההחלטה ולפתוח בהליכים.

מצוקת הדיור הוא נושא בוער בציבור החרדי, כך על פי דו"ח של המכון החרדי למחקרי מדיניות; עד שנת 2040 הציבור החרדי יהווה 20% מהמדינה, עם צורך של עוד כ- 200,000 יחידות דיור. בשנת 2019 בדו"ח של משרד השיכון, המועצה הלאומית לכלכלה ומינהל התכנון, נקבע כי יאושר יעד תכנון בגובה של לפחות 50% מהצורך, מתוך הנחה ששאר משקי הבית ימצאו מענה במסגרת מלאי הדיור הקיים.

יעדי התכנון של הממשלה עומדים על כ-215,000 יח"ד לתקופת השנים 2017-2040 וכ-79,000 בעשור הקרוב (2021-2030). בשנים הקרובות, לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון ורשות מקרקעי ישראל, מקודם תכנון של כ-47,000 יח"ד, ללא העיר כסיף. "עולה מכאן", נכתב בדברי ההסבר להצעת המחליטים, "כי לצורך  עמידה ביעדי תכנון לדיור למגזר החרדי, כפי שהוגדרו על ידי ממשלת ישראל, יש צורך בקידום תכניות בנייה נוספות. הקמת העיר כסיף, המתוכננת כך שתכלול מעל 20,000 יח"ד, יכולה לסייע באופן משמעותי לעמידה ביעדים אלו".

על פי ההחלטה העיר כסיף צפויה לאכלס במימושה המלא כ-100,000-125,000 נפש, שהממשלה מתחייבת גם להקמת מוסדות ושטחי ציבור המותאמים לצרכי הקהילות החרדיות, ומתוכננים ומוקמים במחשבה תחילה. מערך תעסוקתי ישרת את תושבי העיר ובמידת מה גם אוכלוסיות חרדיות באזור מטרופולין באר שבע, כדי "שיאפשר להן מרחב הזדמנויות ראוי להשתלבות בשוק התעסוקה", נכתב.

כזכור, לפני כחודש ביטל שר השיכון זאב אלקין את היוזמה להקמת העיר החרדית 'שפיר', בסמוך לקריית גת, ובמקום זאת יבנו מספר קטן של 10,000 דירות בקרית גת מערב, אלקין העביר את התוכנית להקמת עיר חרדית לכסיף, יוזמה שעלתה בעבר, אך ראשי הסיעות החרדיות התנגדו לה וסברו כי זה לא יביא פתרון למצוקת הדיור החרדית.

ח"כ יעקב אשר תוקף בחריפות את תכנית אלקין לעיר חרדית בכסייפא: "הוא שותף פוליטי של נציגי הפזורה הבדואית אבל לא בשביל לגור לידם, לשם הוא זורק את הזוגות הצעירים החרדים לאחר שביטל בציניות תכנית של 13 אלף יחי"ד לחרדים בקרית גת מערב עם פוטנציאל של 20 אלף יחי"ד נוספות, השדדת וגם זרקת?".

כסיף מצוקת הדיור החרדית משרד השיכון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}