ג' תשרי התשפ"ה
05.10.2024
עושים סדר

הכול על ההגבלות החדשות בחוק המזומן

מ- 1 באוגוסט 2022 יופחתו הסכומים המותרים לשימוש במזומן. מהן ההגבלות החדשות, כמה נוכל לשלם ואילו עסקאות חורגות מהוראות החוק? ■ עו"ד גיל גולן עושה לכם סדר במאמר שלפניכם

הכול על ההגבלות החדשות בחוק המזומן
שטרות כסף צילום: נתי שוחט, פלאש 90

במטרה להילחם בכלכלה השחורה בישראל הוקמה בשנת 2014 הועדה לבחינת צמצום השימוש במזומן במשק הישראלי, בעקבותיה חוקק החוק לצמצום השימוש במזומן, התשע"ח-2018 (להלן: "חוק לצמצום השימוש במזומן").

החוק, המתבסס על המלצות "ועדת לוקר" לבחינת צמצום השימוש במזומן, קובע כי מעל לסכומים מסוימים ייאסר על הצדדים לתת ולקבל תשלום במזומן, ומכיוון שלצ'קים מוסבים ולצ'קים פתוחים ישנם מאפיינים דומים למזומן נקבעו הגבלות גם על השימוש בהם

עיקרי החוק?

  • הגבלות על תשלום במזומן או בצ'קים (שאינם מוגבלים למוטב בלבד).
  • ההגבלה על עסקאות, לרבות תשלומי שכר עבודה, תרומה, מתנה או הלוואה.
  • עסקאות בתשלומים תחשבנה כעסקה אחת.
  • שירותים מתמשכים ייחשבו כעסקאות נפרדות (למשל: תשלום דמי שכירות לדירה).
  • במכירת מספר נכסים, לא יחשב תשלום כלל הנכסים כעסקה אחת אלא אם הוסכם על מכירתם בעת ובעונה אחת.
  • מחיר העסקה כולל הוצאות נלוות לעסקה, מע"מ, מס קניה ובלו.

החוק קובע כי הבנקים, בנק הדואר ובעלי רישיון למתן שירותי פיקדון ואשראי לא יפרעו צ'קים כאשר מתקיים אחד מהתנאים הבאים:

  1. שם הנפרע אינו נקוב בצ'ק.
  2. צ'ק שמוסב יותר מפעם אחת וסכומו עולה על 10,000 ש”ח (למעט החריגים המופיעים בחוק)

עד לתיקון האחרון (שיפורט בהמשך), החוק לצמצום השימוש במזומן (שאושר במארס 2018 ונכנס לתוקף בינואר 2019) קבע מגבלות על תשלום במזומן, כך שהסכום המותר לתשלום במזומן בו מעורב עוסק או בעניין תשלום שכר עבודה, תרומה או הלוואה, עמד על 15,000 ₪, ואילו הסכום המותר לתשלום במזומן לאדם שאינו עוסק או בין אנשים פרטיים, או מתן או קבלת מתנה עמד על 50,000 ש"ח.

עו"ד גיל גולן

סעיף 33 לחוק לצמצום השימוש במזומן הטיל על שר האוצר לבחון, החל מיום 1 בינואר 2020 ומדי שנה, את שינוי התוספת הראשונה לחוק, שעניינה קביעת הסכום המותר לתשלום במזומן בהתאם להוראות החוק. הסעיף קובע כי שינוי התוספת יעשה בהסכמת שר המשפטים, נגיד בנק ישראל ובאישור ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת. 

שבוע שעבר ביום ד' (27 באוקטובר 2021) ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת אישרה את הצו של שר האוצר אביגדור ליברמן, בעניין הפחתת תקרת הסכומים בחוק לצמצום השימוש במזומן, כך שהסכום המירבי שיותר לתשלום אצל עוסק יעמוד על 6,000 ש"ח במקום 11,000 ₪, ובין אנשים פרטיים יעמוד על 15,000 ₪ במקום 50,000 ₪, למעט בעת רכישת רכב ע"י אדם פרטי, שם התקרה תעמוד על 50,000 ₪. השינוי יחל ב-1.8.22.

ש. האם העברה בנקאית בסך 80,000 אלף שקל שקרוב משפחה מעביר לקרובו (לדוגמא בין אחים)  לצורך הלוואה נחשבת לעסקת מזומן?

ת. העברה בנקאית אינה נחשבת מזומן. בנוסף, העברת מזומן בין קרובי משפחה מוחרגת מהחוק ואין עליה הגבלה.

ש. אדם קונה רהיט ב- 20 אלף שקל. כמה מזומן ניתן לשלם בעסקה?

ת. מאחר ומחיר העסקה עובר את ה-6 אלף ₪, אותו אדם יכול לשלם רק 10% משוויה לחנות הרהיטים - 2,000 ₪. את היתר הוא ייאלץ לשלם בשיקים, אשראי, או העברה בנקאית.

בדברי ההסבר לחוק נכתב, הבחינה המקצועית שנעשתה בהתאם לחוק כללה קבלת נתונים על השפעות החוק, בדיקת מצבם של הפתרונות החלופיים למזומן  והתייחסות לחשיבות מתן זמן לציבור להתרגל לשינוי בשימוש באמצעי תשלום. לאחר בחינת השפעות החוק ומגמות השימוש במזומן בקרב הציבור בישראל, ניתן להצביע על מגמת ירידה בדפוסי גידול המזומן בתקופה הסמוכה לתחילת תחולת החוק, שנבלמה עם פרוץ משבר הקורונה (משבר הקורונה שיבש את המגמה הזו והגדיל את כמות המזומנים). עוד ניתן להצביע על המשך מגמת הגידול בשימוש באמצעי תשלום אלקטרוניים המהווים תחליף למזומן, הנמשכת בשנים האחרונות

כאמור, החוק לצמצום השימוש במזומן, יעבור באוגוסט שנה הבאה "מקצה שיפורים" כך שההגבלות יהיו נוקשות עוד יותר. כך, מלבד הורדת רף הסכומים המותרים בעסקאות במזומן, אושרו תקנות נוספת לפיהן יוטל קנס מנהלי בגין הפרת החוק על ידי אנשים פרטיים.

הוועדה אישרה בנוסף, את התקנות של שר המשפטים לפיהן יוטל קנס מנהלי בגין הפרת החוק ע"י אנשים פרטיים. בחוק נקבעו הוראות בנוגע למתן או קבלת תשלום במזומן או בצ'ק, שהפרתן מהווה עבירה פלילית בגינה ניתן להגיש כתב אישום. הקנסות המנהליים שאושרו יהוו חלופה לכתב אישום ויאפשרו אכיפה יעילה יותר.

הקנסות המנהלים יתבצעו לפי סכום ההפרה:

  • 10% אם התשלום במזומן, בצ'ק או צ'ק מוסב הוא עד 25,000 ₪
  • 15% אם התשלום במזומן, בצ'ק או הצ'ק המוסב הוא מ-25,000 שקל עד 50,000 ₪.
  • 25% אם התשלום במזומן, בצ'ק או הצ'ק המוסב גבוה מ-50,000 ₪.
  • 5% לעניין מקבל תשלום במזומן עבור שכר עבודה בסכום של מ-6,000 שקל ועד 8,500 ₪.

עוד נקבע כי בעבירה מנהלית חוזרת יתווסף על הקנס המנהלי הקבוע לאותה עבירה סכום השווה לקנס המנהלי הראשון. נקבע שעבירה מנהלית חוזרת תהיה עבירה שנעברה בתוך שנתיים מהעבירה הקודמת של אותה הוראה בחוק שבגינה הוטל הקנס המנהלי.

הפחתת הסכומים תחל ב-1.8.22 ובשנתיים הראשונות תחול הוראת שעה לעניין שכר עבודה לפיה לא יוטל קנס מינהלי על עבירה לעניין שכר עבודה אלא אם נשלחה התראהבעבירה חוזרת יוטל כפל קנס.

נציין כי למרות ההגבלות הגורפות שמטיל החוק הזה, יש גם חריגים בהם קיימת הקלה או שהחוק לא חל לגביהם.

כך למשל החוק לא חל בין קרובי משפחה, למעט על תשלום במזומן לקרוב משפחה עבור שכר עבודה. קרוב משפחה מוגדר כבן זוג, הורה, הורה של הורה, בן, בת, אח, אחות וילדיהם, נכד או נכדה ובני זוג של כל אחד מאלה. בנוסף, החוק לא אוסר להחזיק בבית מזומנים, אלא ההגבלה מוטלת על שימוש בהם.

בנוסף, עו"ד ורו"ח יכולים לקבל תשלום במזומן עד לסכום של 50,000 שקל בשירות "עסקי" (כגון קניה או מכירה של נדל"ן) הניתן לאדם פרטי. הקלה זו לא חלה על ייעוץ משפטי לסוגיו השונים.

לגבי תיירים נקבעה תקרה גבוהה יותר, כך שהמגבלה תחול רק מסכום של 55,000 שקל. כך גם על חלק מרשויות המדינה (שייקבעו בצו) כדוגמת מערכת ההוצאה לפועל וגופים ביטחוניים שונים, לא חלות המגבלות על שימוש במזומן.

אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

מזומן כסף שחור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}