הויכוח בין החזון איש לרב וואזנר על עציץ
מה דינו של עציץ נקוב בבית? • מדי יום נעלה כאן פסקי הלכה מעניינא דשביעית מפי הרב שבתי יגל שליט"א, על מנת שנוכל להתכונן היטב לקראת שנת השמיטה הבאה עלינו לטובה
- הרב שבתי יגל
- ד' תמוז התשפ"א
- 2 תגובות
שאלה: האם עציץ נקוב שמונח על גבי רצפה בבית, נחשב עציץ שאינו נקוב?
תשובה: יש בדבר זה דעות שונות.
ה'חזון איש' כתב שרצפה של אבן מונעת ומפסקת את היניקה של העציץ מהקרקע.
אולם הגר"ש וואזנר כתב ביחס לדברי החזון איש הללו:
'ודע דמה שכתב החזון איש בעומד על רצפה של אבן שאינו יונק מן הארץ, אין כוונתו רצפה הרגילה שלנו שקוראים באלאטען - דבדידי הי' עובדא עם הגאון חזון איש זה לי שלשים שנה שדעתי הי' אז שרצפה הרגילה הנ"ל נחשבת כאבן ומפסקת בין עציץ לקרקע ונקרא לעולם אינו נקוב והחזון איש התווכח אתי ואמר שרצפה זאת אינה מפסקת והעציץ יונק מבעדה מן הקרקע.
ושוב אחרי זמן הרימותי עציץ כזה ואבן הרצפה מן הקרקע וראיתי ברור שכנגד נקב העציץ הי' חלול כמו נקב באבן הרצפה על השכבה העליונה וניכר לעיניים שזה מכח משיכת קרקע העציץ ע"י נקב שלו ואין האבן מפסיק, ואמרתי ברוך שבחר בחכמים ובמשנתם'.
עד כאן לשון הגר"ש וואזנר זצ"ל (מעט בשינוי לשון).
הגאון הרב שלמה זלמן אוירבעך זצ"ל סבר לחלק בין רצפה של קומת קרקע שאינה מפסקת את היניקה, לבין רצפה של קומה שנייה שכן מפסקת את היניקה.
והגאון הרב אשר וייס שליט"א נוקט שבוודאי ‘בלטה׳ של זמננו מפסקת את היניקה - אף בקומת קרקע, ואין מביאים ראיה מן העצים ומן האבנים.
?⛏?⛏?⛏
לחצו כאן כדי להצטרף לגדולי הדור ולקיים את מצוות השמיטה בהידור רב<<<
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות