גרוטו: לא נדרוש בידוד ממי שמגיע ממדינה 'ירוקה'
בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה אמר גרוטו: "אנו בדרך לאישור המתווה שיאפשר שמים פתוחים" • יו"ר הוועדה ח"כ שלח בירך על ההחלטה "בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה נמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית" • ומה אומרים סוכני הנסיעות החרדיים?
- יוסף קליין
- ח' אב התש"פ
- 1 תגובות
מתקדמים לפתיחת השמים: חמישה חודשים לאחר סגירת שמי ישראל והשבתת נתב"ג, נראה שאפשר כבר לראות את הטיסה הבאה באופק.
בדיון שנערך היום בוועדה לביקורת המדינה בישר הפרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות, כי במשרד נערכים לאשר את המתווה שהגישה רשות שדות התעופה לפתיחת השמים: "אנו בדרך לאישור מתווה לפתיחת השמיים", אמר והוסיף כי "לא נדרוש בדיקות ובידוד ממי שמגיע ממדינות ירוקות".
במהלך הדיון שנערך בוועדה בראשות ח"כ עפר שלח ואשר עסק בעתיד התעופה בעידן הקורונה הכריז המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו כי משרד הבריאות יאשר בקרוב מתווה חדש לפתיחת השמיים במסגרתו המגיעים ממדינות 'ירוקות', לא ידרשו לבדיקת קורונה ולבידוד.
ההנחה היא שהמתווה, אותו גיבשה רשות שדות התעופה, מתקדם כעת לאחר התפטרותה של הפרופ' סיגל סדצקי, שעד כה סירבה לאמץ את המתווה והיא סברה ש'פתיחת השמים' תביא להגברת התחלואה.
יו"ר הוועדה ח"כ עפר שלח בירך על הבשורה ואמר כי "התעופה היא אחד הענפים שנפגעו הכי מהר והכי עמוק. בהנחה שלא יהיה חיסון בחצי השנה הקרובה, לא יכול להיות מצב שהתעופה שישראל לא תיפתח ונמצא עצמנו ביום שאחרי ללא תעופה ישראלית".
שר התיירות אסף זמיר אמר אף הוא ש"השמיים צריכים להיפתח כמה שיותר מהר, גם אם זה באופן חלקי ותחת הגבלות וחובת בידוד. הצורך בבחינת נוסעים ובדיקתם ילווה אותנו שנים קדימה ולכן אין ספק שנדרשת השקעה תשתיתית ורפואית גדולה בנתב"ג לרבות הקמת מעבדות, בדיקות ונהלים".
שמואל זכאי, מנהל שדה התעופה בן גוריון, סיפר על הקשיים ואמר שגם אישור המתווה לא יביא לפתיחה גורפת של טיסות: "התו הכחול לענף התעופה יוצר בעיית קיבולת קשה בנתב"ג. נרד מיכולת של 48 המראות ונחיתות בשעה ל-18 בלבד". עוד הוסיף זכאי "הדרך היחידה לוודא שנוסע לא נושא עמו את הנגיף זה באמצעות בדיקות, אבל משרד הבריאות טוען שלבדיקות יש אחוז טעויות גדול וגם שבדיקות הן משאב לאומי ואין לבזבז אותן על טיסות. כל עוד זאת הגישה, לא יתחדשו הטיסות ואנחנו כבר מעבר לנקודת האל-חזור".
אז איך ניסע לחו"ל? לשם כך הוא מציע שנעשה שימוש במרחב הימי. "אולי כדאי להכניס את לימודי השחייה ללימודי הליבה כי אזרחי ישראל לא יוכלו לצאת מפה אחרת". סיים בהומור.
יו"ר איגוד הטייסים מידן בר הציג את מתווה האיגוד לפתיחת השמיים בהתייחס לטיסות יוצאות ואמר כי "נתב"ג יהפוך לדרייב אין הכי גדול בישראל. הנוסע ירכוש כרטיס אינטרנטי ויעשה בדיקה לפני הטיסה או עד כ-48 שעות לפני הגעתו לנתב"ג, כאשר בין הבדיקה לטיסה יהיה תחת מגבלות, כמו שהנוסע המבקש לנסוע לא יוכל ללכת לחתונה לדוגמא. נתחיל מייעדים קרובים ושם יוגדר מה נדרש על ידי מדינת היעד. המציאות היא שמטוסים הם לא מדגרות קורונה. יש במטוסים מסנני אוויר כמו בחדרי ניתוח ואיכות האוויר בהם היא טובה יותר מזו שבחדר רגיל".
ועדיין, למרות שהשינוי כבר מסתמן (עד כה במשרד הבריאות דחו את המתווה על הסף), סוכני הנסיעות והטיולים במגזר החרדי אינם אופטימיים.
שמחי וינברג ודודי רובינשטיין, מנהלי קבוצת 'חו"ל מהודר' המאגדת בתוכה מאות סוכני נסיעות וטיולים מהמגזר החרדי ואשר השמיעו את קולם של הסוכנים שנפגעו, סבורים שהמתווה החדש לא מביא עמו את הבשורה. "השנה לא נהיה עדים לנופשים בחו"ל, והשוק החרדי שבכל שנה גלגל עשרות מיליוני דולרים שיצאו על טיסות וטיולים בחו"ל שבק חיים לחלוטין. מדובר במשפחות רבות ועסקים פורחים שהגיעו לקריסה, ואנו מקווים שינקטו צעדים משמעותיים יותר עבורם בכדי לאפשר להם לחזור לפעילות סדירה".
הוספת תגובה
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות