זוהי שגרת עולם התעופה בעידן נגיף הקורונה
עולם התעופה חווה משבר עצום בעקבות התפרצות נגיף הקורונה. בחברות התעופה בכל רחבי העולם נערכים לעידן החדש בו ייאלצו הנוסעים לעבור בדיקה בכדי לוודא כי אינם חולים בנגיף
- משה פריד
- כ"ו ניסן התש"פ
עולם התעופה מתחיל לגלות סימני התאוששות קלים, ובחברות התעופה בכל רחבי העולם נערכים לעידן החדש בו ייאלצו הנוסעים לעבור בדיקה בכדי לוודא כי אינם חולים בנגיף, כבר היום רבים ממדינות העולם דורשים מהאנשים הנכנסים לשטחם לעבור בדיקת קורונה וכך אמירטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, הפכה בשבוע שעבר לחלוצה בביצוע בדיקות דם לגילוי נוגדני קורונה לנוסעים טרם עלייתם למטוס, מהלך שעשוי להפוך לשגרה בשדות תעופה ברחבי העולם, כך ע"פ דיווח ב'כלכליסט'.
הבדיקה, שמתבצעת בעמדות ייעודיות על ידי דקירה באצבע, מספקת תוצאה בתוך עשר דקות, ותתקיים במסגרת פיילוט שיימשך חודש עבור נוסעים היוצאים מדובאי. הטיסה הראשונה שבה בוצעו הבדיקות הללו יצאה לתוניסיה.
על פי דיווח של רשת CNN, בדיקת הדם אינה מיועדת לגילוי מחלת קורונה פעילה, כי אם מאתרת נוגדנים המעידים שהנוסע נחשף לנגיף. אף כי מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) מדגיש כי בימים הראשונים להדבקה ייתכן ולא יימצאו נוגדנים, ההערכות הן כי המהלך יתקבל כצעד בכיוון הנכון, בעוד תעשיית התעופה מבקשת לחזור בהדרגה לשגרה.
דובר מטעם אמירטס ציין, כי מלבד תחושת הרגיעה המיידית עבור נוסעי המטוס, הבדיקה תספק את האישור הנחוץ למי שעושים את דרכם למדינות המבקשות את המידע הזה כתנאי לכניסה.
"הבדיקה תאפשר לנו לספק אישור מיידי עבור נוסעי אמירטס המבקשים להגיע ליעדים שדורשים אישורים לבדיקת קורונה", כך בהודעת סמנכ"ל התפעול של החברה, אדל אל רדחה.
אמירטס, המדורגת רביעית מבין חברות התעופה הטובות בעולם, נוקטת גם מגוון צעדים נוספים על מנת לשמור על בטיחות נוסעיה ואנשי הצוות. אלה כוללים את החובה לעטות מסכה בתהליך הבידוק ובטיסה עצמה ואיסור על העלאת מזוודות טרולי למטוס.
אמירטס אינה החברה האזורית היחידה שמבצעת פיילוט קורונה. חברת התעופה הלאומית של הנסיכות אבו דאבי, איתיחאד, החלה להשתמש במכשירי סריקה לבדיקת חום, קצב לב ודופק עבור נוסעיה, ללא צורך במגע של איש צוות, זאת גם במחשבה על מגפות עתידיות.
מכשירי הסריקה, שמיוצרים על ידי חברת אלניום אוטומיישן האוסטרלית (ראו מסגרת), יוצבו בארבע נקודות שונות בשדה התעופה- דלפק הצ'ק אין, עמדת מסירת המזוודות ועמדות הביטחון וההגירה - זאת על מנת לאתר נוסעים הנמצאים בשלבים מוקדמים של המחלה.
במקרה של גילוי מדדים חריגים בגופו של נוסע, תועבר התרעה על כך לאנשי הצוות ותיערך שיחת ועידה בין גורמי רפואה, שיחליטו על המשך פעולה. במקביל, המערכת תשהה באופן אוטומטי תהליך צ'ק אין עצמי של נוסעים או את תהליך מסירת המזוודות, אם תזהה סממנים למחלה.
"הטכנולוגיה הזו לא נועדה כדי לאתר בעיות רפואיות של נוסעים", הדגיש מנהל בכיר באיתיחאד, יורג אופרמן, בשיחה עם מגזין "פורבס". "מדובר במנגנון אזהרה שיסייע לזהות נוסעים עם סמפטומים כלליים, כך שניתן יהיה לבצע לאחר מכן הערכה נרחבת יותר על ידי מומחים". לדבריו, המטרה היא למנוע הפצת מחלות לנוסעים אחרים שבכוונתם לעלות על טיסות המשך למגוון יעדים.
"אנחנו בודקים את הטכנולוגיה הזו משום שלהערכתנו היא תסייע לא רק במגפת הקורונה הנוכחית, כי אם גם בעתיד, כדי להעריך את מידת ההתאמה של נוסע לעלות על מטוס ולמזער סיכונים", הוסיף. "באיתיחאד, מדובר מבחינתנו בצעד נוסף לעבר מניעת ההשפעה ההרסנית של התפרצות ויראלית עתידית על ענף התעופה העולמי, כמו זו שמתרחשת בימים אלה". הסריקות, שיתחילו בסוף אפריל ויימשכו עד סוף מאי, יתבצעו בשלב ראשון באמצעות מתנדבים".
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות