י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024
הפיקו לקחים

כך מתכוננים בצה"ל לגיוס עשרות החרדים

בצה"ל חושפים הערב כיצד הם מתכוננים לגיוס עשרות חרדים בחודש הקרוב • תכנים מותאמים, אנשי צוות יחודיים והכנת מפקדים ראשונה מסוגה 

כך מתכוננים בצה"ל לגיוס עשרות החרדים
יהודי חרדי לצד חיילים. אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נושא גיוס חיילים חרדים, אף פעם לא ירד מסדר היום הציבורי, בעיקר נוכח חוק הגיוס, אולם גם בעקבות מספר רב של מקרים בהם קצינים ומפקדים שלראשונה באו במגע עם חרדים, לא ידעו לגלות רגישות לניואנסים המיוחדים המאפיינים את המגזר.

נראה שבצה"ל מפיקים לקחים, ובימים אלה, מנהלת החרדים הצבאית, עורכת שלושה ימי עיון במהלכם יינתנו לסגל הפיקודי שעתיד לבוא במגע עם החיילים החרדים, כלים לפקד בצורה נכונה ומיטבית על החייל החרדי בצה"ל. 

בסוף שבוע הבא, עתידים להתגייס עשרות בוגרי ישיבות חרדיות למסלול 'חרב' בשירות החרדים בצה"ל. תחת מסלול זה ישנן שלוש יחידות חי"ר: גדוד 'נצח יהודה' בחטיבת כפיר, פלוגת 'תומר' בחטיבת גבעתי ופלוגת 'ח"ץ' בחטיבת הצנחנים.

מתוך הכנס. קרדיט: מח"ץ

"בתפקידי הקודם בתור סמח"ט הצנחנים, הייתי בתרגיל גדודי ושוחחתי עם הסגל הפיקודי של 'פלוגת ח"ץ', התעניינתי כיצד המפקדים עברו הכנה לפקד על הפלוגה החרדית" אומר הערב ל'בחדרי חרדים' מפקד מנהלת החרדים הצבאית סא"ל תלם חזן. "גיליתי כי אין תוכנית סדורה בנושא, הבנתי שיש צורך לבנות תוכנית עבור כלל הסגל הפיקודי של יחידות החי"ר במסלולים החרדים, על מנת שיהיה תוכן אחיד, מסר אחיד ופיקוח על הליך ההכשרה של המפקדים ביחידות אלו".

הכנת המפקדים של היחידות תחת מסלול חרב תימשך שלושה ימים עד ליום שלישי, כאשר לכל יום ישנו נושא עיוני מרכזי. נושא היום הראשון הוא הכרת העולם החרדי, היום עסוק בהכרה של החברה החרדית, כולל סיור, הצגה ושיחות בנושא.

היום השני, מחר, יעסוק בתחום הפיקוד על החייל החרדי. ביום השלישי והמסכם, יסקור את תחום תנאי השירות של החיילים החרדים בהתאם לפקודות ומדיניות שירות החרדים בצה"ל, כלל התכנים יועברו על ידי גורמים צבאיים ומרצים העוסקים בתחום. 

סא"ל תלם חזן. קרדיט: מח"ץ

"חייל חרדי מגיע מרקע ייחודי, במקרים רבים השירות בצה"ל אינו חלק שגרתי מן אורח החיים שהוא חונך אליו" הוסיף סא"ל חזן. "במקרים רבים חיילים אלו נדרשו לעשות צעד אמיץ על מנת להתגייס ולקחת חלק בשמירה על ביטחון ישראל, המפקד צריך להכיר זאת. אני מצפה מהמפקד על החייל החרדי להאמין בו וביכולות שלו ובנוסף להבין את התנאים שמגיעים לחיילים במסגרת מדיניות שירות החרדים בצה"ל".

הנקודה האחרונה והמהותית שחשוב לחזן להעביר בהכנה הזו, "שהמפקד על החייל החרדי יבין את גודל השליחות שניתנה בידיו, להיות מפקד זה שליחות בפני עצמה, אבל ל-לפקד על חיילים חרדים יש משמעות נוספת, המפקד הוא דמות המשאירה רושם וחותם על אופי השירות וחווית החייל החרדי, החוויה הזו נחרטת בזיכרון החייל ויש לה השפעה לדורות." 

מנהלת החרדים הצבאית גיוס חרדים לצה''ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}