נתניהו הכריע: שדה דוב ייסגר - אילת תפוצה במיליונים
חרף המאמצים הכבירים שנעשו כדי למנוע את פינוי שדה דב, נתניהו הכריע לסגור את השדה אך הורה על תוכנית פיתוח לעיר אילת בעלות של מיליוני שקלים
- ארי קלמן
- כ"ז סיון התשע"ט
לאחר דיונים ארוכים עם שר התחבורה, היועצים המשפטיים וגורמי המקצוע, החליט ראש הממשלה כי אין דרך לעצור את פינוי שדה דב וכל ניסיון יעלה למדינה מיליארדי שקלים ויגרום למדינה לנזק כבד.
במקביל, ככל הנראה במטרה להרגיע את הזעם העצום באילת, הורה ראש הממשלה נתניהו בסיכום עם שר האוצר ושר התחבורה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, להביא לממשלה בתוך שלושה שבועות תכנית לפיתוח העיר אילת בסך 400 מיליוני שקלים. שר האוצר וצוותו התחייבו להעמיד את המקור התקציבי לתכנית.
כמו כן, הוחלט על הקמת צוות שרים בראשות ראש הממשלה שיוודא ביצוע של התכנית לפיתוח העיר אילת.
בנוסף, סיכמו ראש הממשלה ושר התחבורה על הבטחת רציפות התחבורה התעופתית לאילת דרך נתב"ג באותה תדירות שקיימת היום בין אילת לשדה דב.
קודם לכן דווח ב'בחדרי חרדים' על הפגישה בלשכת רה"מ נתניהו בעניין סגירת שדה דב, בהשתתפות שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', ראש מרכז השלטון המקומי חיים ביבס, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר ועדת הכספים משה גפני, ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית דימונה בני ביטון וח"כ יואב קיש.
במקביל, שלוש רשויות החליטו להשבית את השירותים העירוניים בעיריות ובמועצות, כהזדהות עם מחאת העיר אילת על סגירת שדה דב, ובהם הערים רמת גן, הרצליה ואילת. "אסור לסגור את שדה דב ללא הבטחת תמריצים ואיזונים לטובת נטרול הפגיעה בכלכלת אילת" אמר כרמל שאמה הכהן ראש עיריית רמת-גן.
שדה דוב - איך הכל התחיל? ובכן: בשנת 1934 הקים פנחס רוטנברג, מייסדה של חברת החשמל את חברת התעופה "נתיבי אוויר ארץ ישראל" ובשלהי 1937, בתקופת המאורעות והסכנות בדרכים, נולד הרעיון להקים שדה תעופה סמוך לתחנת הכוח רידינג בתל אביב. באוקטובר 1938 נחנך בתל אביב שדה התעופה החדש אשר הוקם על ידי חברת נתיבי אוויר בבעלותו של פנחס רוטנברג, מייסדה של חברת החשמל ומסלולו השתרע לאורך 400 מטרים ורוחבו היה כ-40 מטרים ולצידו הוקם אף מוסך לטיפול במטוסים שעדיין שריר וקיים במתחם רידינג.
חברת נתיבי ישראל רכשה מספר מטוסים וקיימה טיסות תיירות בתוך הארץ וסריקה של קווי הולכת החשמל בין רידינג לנהריים כדי לגלות מהאוויר חבלות בקו. ב-1940 כחלק מהמאמץ המלחמתי של בריטניה נגד הנאצים הוחרמו המטוסים ושימשו כמטוסי קישור ותובלה עד שהחברה פורקה ב-1944.
על ה"מוסך המכני" של מטוסי החברה: מבנה ייחודי, רוחבו 27 מטרים ואורכו 30 מטרים, בנוי מקורות בטון מזויין ללא קורות תומכים באמצעו. ביום הכרזת המדינה תקפו המצרים את שדה התעופה, הפצצה שפגעה בקיר המבנה הותירה את סימני הפגיעה עד היום על קיר המבנה.
הוספת תגובה
לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות