ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
בזמן תקופת הקורונה

בתי החולים קיבלו תוספת של מיליארדי שקלים

במהלך תקופת הקורונה ניתנה לבתי החולים בישראל תוספת של מיליארדי שקלים, כך עולה מנתונים שפרסם משרד הבריאות. סה"כ ניתנו בשנת 2021 7.1 מיליארד שקלים לבתי החולים. "בתי החולים בישראל מהווים עמוד תווך משמעותי וחיוני במערכת הבריאות הלאומית" 

בתי החולים קיבלו תוספת של מיליארדי שקלים
בית חולים: אילוסטרציה צילום: Pixabay

השבוע מפרסם משרד הבריאות דוח הסוקר את פעילות 27 בתי החולים הכלליים-ציבוריים בשנת 2019. הסקירה מתמקדת בנקודות הדמיון והשוני בין בתי החולים, תוך מתן דגש על הבדלי הבעלות, גודל המוסד והמחוז בו שוכן בית החולים. מטרתו של הדוח היא ליצור תשתית השוואתית העוקבת אחר פעילות בתי החולים ומעריכה את ביצועיהם הפיננסים באופן שקוף. הדוח מופץ לכלל הנהלות בתי החולים בארץ ומהווה כלי נוסף המונח לפתחיהם של קובעי המדיניות לביצוע רפורמות כלכליות במערכת האשפוז הכללי. הדוח מהווה צעד נוסף לקידום מדיניות על בסיס נתונים השוואתיים של כלל המערכת.

בדוח מתפרסמים לראשונה הנתונים הכלכליים על התוספת הכלכלית שניתנה על ידי משרד הבריאות לבתי החולים בתקופת הקורונה 2021-2020. סה"כ ניתנו בשנת 2021 7.1 מיליארד שקלים לבתי החולים, מתוכם 531 מיליון שקלים לבתי החולים של כללית, 505 מיליון שקלים לבתי החולים הציבוריים ו-714 מיליון שקלים לבתי החולים הממשלתיים. בשנת 2020 ניתנו 323 מיליון שקלים לבתי חולים של כללית, 356 מיליון שקלים לבתי החולים הציבוריים ו-714 מיליון שקלים לבתי החולים הממשלתיים.

התשלומים הועברו על מנת לתגבר כוח אדם, תשלומים על הוצאות בדיקות קורונה, הסעות לעובדים בזמן סגרים ועוד. התשלומים הועברו בהתאם לדיווחים של בתי החולים ולביצועים בפועל. התשלום למחלקות מתפרצות היה 224 מיליון ₪ לבתי חולים של כללית, 182 מיליון ₪ לבתי חולים ציבוריים ו-504 מיליון ₪ לבתי חולים ממשלתיים.

החל משנת 2020 ,מדינת ישראל הקצתה סכומים רבים לפתיחה של מיטות לאשפוז המשכי, דבר שהקל על העומסים בבתי החולים הכלליים ובדוחות הבאים, ההשפעה של פתיחת המיטות תבוא לידי ביטוי בממוצע ימי האשפוז.

סך כל ההוצאות של בתי החולים בישראל עמד בשנת 2019 על למעלה מ-32 מיליארד שקלים, כאשר על פי נתוני הדוח מרבית ההוצאות של בתי החולים היו על שכר, כ-%70 מהם עם למעלה מ-22 מיליארד שקלים. ההוצאות על הקניות )רכש של ציוד רפואי, רכש של מכונות, רכש של תרופות, רכש לטובת פרוצדורות רפואיות וכו'( עמדו על כשלושה מיליארד שקלים. בתי חולים ציבוריים הוציאו סה"כ כ-7.6 מיליארד שקלים, בתי חולים של כללית כ-5.9 מיליארד שקלים ובתי חולים ממשלתיים כ-7.15 מיליארד שקלים.

על פי הדוח ישנן 13,605 משרות רופאים ורופאות בכלל בתי החולים בישראל, 26,619 משרות אחים ואחיות, ומעל ל-26 אלף משרות במקצועות הבריאות. על פי הנתונים, עלות השכר השנתית הממוצעת למשרת רופאים ורופאות בשנת 2019 בשירותי בריאות כללית הייתה 570 אלף שקלים, בבתי חולים ציבוריים – מלכ"רים 576 אלף שקלים ו-629 אלף שקלים בבתי חולים ממשלתיים. בשנת 2018 העלות בשירותי בריאות כללית הייתה 576 אלף שקלים, בבתי חולים ציבוריים – מלכ"רים 598 אלף שקלים ו-633 אלף שקלים בבתי חולים ממשלתיים. ניתן לראות כי רופאים מייצרים קרוב ל-%40 מהוצאות השכר בעוד הם מהווים רק כ-%20 מכוח העבודה.

עלות השכר השנתית הממוצעת למשרת אחים ואחיות בשנת 2019 בשירותי בריאות כללית הייתה 336 אלף שקלים, בבתי חולים ציבוריים – מלכ"רים 278 אלף שקלים ו-313 אלף שקלים בבתי חולים ממשלתיים. בשנת 2018 העלות בשירותי בריאות כללית הייתה 329 אלף שקלים, בבתי חולים ציבוריים – מלכ"רים 282 אלף שקלים ו-294 אלף שקלים. כלומר, בסקטור אחים ואחיות חלה עלייה בשנת 2019 בעלות השכר הממוצע בבתי החולים של כללית ובבתי החולים הממשלתיים.

פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות: "בתי החולים בישראל מהווים עמוד תווך משמעותי וחיוני במערכת הבריאות הלאומית. הדבר קיבל משנה תוקף בשלוש השנים האחרונות, בהן העולם התמודד עם התפרצות מגפת הקורונה, כשמערכת הבריאות ובכללה בתי החולים מציגה יכולת מרשימה.
מצבם הפיננסי של בתי החולים בישראל מורכב ולמרות זאת, היכולת של המערכת להגיב למשבר בשעת חירום מעוררת כבוד. אני מודה לצוותי ארגוני הבריאות ולעובדי משרד הבריאות שעושים לילות כימים על מנת לאפשר למערכת חשובה כל כך להמשיך ולפעול במסירות, תוך אתגרים לא פשוטים".

חיים הופרט, סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור במשרד הבריאות: "בשנה האחרונה ביצעו משרדי הבריאות והאוצר שינוי יסודי באופן תקצוב בתי החולים במדינת ישראל. תקנות 'מודל התקצוב הלאומי' נותנות וודאות תקציבית, קובעות פרמטרים שקופים ואחידים לחלוקת התקציב לבתי החולים, זאת לצד הגברת האחריות במערכת האשפוז".

משרד הבריאות בתי חולים אישפוז מיליארדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד