י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
אביו 'נפל' מהחלון

22 שנות מאסר לעיתונאי רוסי בגין "בגידה"

העיתונאי הרוסי לשעבר, איבן ספרונוב, נכלא ל-22 שנות מאסר בכלא עם רמת ביטחון גבוה בגין "בגידה". אביו של העיתונאי נפל מחלון ב-2007, לטענת חבריו, הוא נדחף אל מותו כי פרסם תוכן שהרגיז את הקרמלין

22 שנות מאסר לעיתונאי רוסי בגין "בגידה"
איוון ספרונוב צילום: צילום מסך

בית משפט במוסקבה פסק ביום שני על עיתונאי לשעבר עונש כבד של 22 שנות מאסר בכלא ברמה ביטחונית מקסימלית, בגין "בגידה".

גזר הדין שניתן לאיוון ספרונוב הוא בין המהלכים הקשים ביותר נגד עיתונאים רוסים עצמאיים ומבקרי הקרמלין, שעמדו בפני לחץ גובר בשנים האחרונות. ספרונוב עבד ככתב בעיתון קומרסנט במשך עשור, לפני שהפך ליועץ של ראש תאגיד החלל הרוסי.

ספרונוב הואשם בהעברת סודות צבאיים למודיעין הצ'כי, ומידע על הצבא הרוסי לאזרחית גרמנית. העיתונאי לשעבר התעקש על חפותו וטען כי אסף את כל המידע ממקורות פתוחים במסגרת עבודתו ולא עשה דבר בלתי חוקי. עיתונאים רוסים ופעילי זכויות אדם רבים פעלו לשחרורו של ספרונוב, וטענו כי ייתכן שהרשויות רצו לנקום על הדיווח שלו שחשף תקריות צבאיות רוסיות ועסקאות נשק מפוקפקות.

שעות לפני הכרזת פסק הדין על ידי בית המשפט בעיר מוסקבה, 15 כלי תקשורת רוסים עצמאיים פרסמו הצהרה משותפת בדרישה לשחרר את ספרונוב. "ברור לנו שהסיבה לרדיפה של איבן ספרונוב היא לא 'בגידה', שלא הוכחה, אלא עבודתו כעיתונאי וסיפורים שפרסם ללא כל קשר למה שמשרד ההגנה או הרשויות ברוסיה חושבים". נכתב בהצהרה.

האיחוד האירופי גם לחץ ביום שני על הרשויות הרוסיות לבטל את כל האישומים נגד ספרונוב ו"לשחרר אותו ללא כל תנאי", תוך גינוי "דיכוי שיטתי של המשטר נגד עיתונות עצמאית".

ספרונוב נמצא במעצר מאז מעצרו ביולי 2020 במוסקבה. פעילי זכויות אדם, עיתונאים, מדענים ואנשי תאגידים שהתמודדו עם האשמות של בגידה ברוסיה בשנים האחרונות, התקשו להגן על עצמם בגלל הסודיות סביב התיקים שלהם והיעדר גישה ציבורית למידע.

אביו של ספרונוב עבד גם עבור קומרסנט, וסיקר סוגיות צבאיות לאחר פרישתו מהצבא הרוסי, ב-2007 הוא מת לאחר שנפל מחלון בניין מגוריו במוסקבה. החוקרים הגיעו למסקנה שהוא התאבד, אבל כמה כלי תקשורת רוסיים הטילו ספק בגרסה הרשמית, והצביעו על כוונתו לפרסם דו"ח רגיש על משלוחי נשק סודיים לאיראן ולסוריה.

מלחמת אוקראינה רוסיה מעצר עיתונאי בגידה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד