י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
למרות ההכחשות

תיעוד נדיר של מנהיגי אל-קאעידה באיראן

תיעוד שפורסם לאחרונה של שלושה מבכירי אל-קאעידה, כולל סייף אל-עאדל - האיש שרבים מאמינים שהוא יורשו של איימן אל-זוואהירי שחוסל על ידי ארה"ב, מראה שהם נכחו בטהראן בירת איראן

תיעוד נדיר של מנהיגי אל-קאעידה באיראן
מנהיגי אל קאעידה באיראן צילום: @Anonymous בטוויטר

ארה"ב הודיעה בעבר כי בכירי אל-קאעידה ביקרו באיראן, אך ללא הוכחה חותכת, אך תמונה שפורסמה על ידי מקור אנונימי, מעניקה הוכחה חזותית נדירה.

התמונה פורסמה במקור על ידי חשבון הטוויטר @Sw0rdOfAnon (אנונימי) Anonymous. שני פקידי מודיעין אמריקאים אישרו לאתר Long War Journal את האותנטיות של התמונה, כמו גם את זהותם של שלושת הגברים. גורמי המודיעין אמרו שהתצלום צולם בטהראן לפני 2015.

משמאל לימין: מנהיגי אל קאעידה, סייף אל עאדל, אבו מוחמד אל מסרי, ואבו אבו אל ח'יר אל מסרי בטהראן, איראן, בסביבות 2015. קרדיט @Anonymous

בתצלום ניתן לראות משמאל לימין את סייף אל עאדל, אבו מוחמד אל מסרי, ואבו אל ח'יר אל מסרי. התצלום מטיל ספק משמעותי בקביעות לפיהן משמרות המהפכה האסלאמיות של איראן ומשרד המודיעין שמרו על מנהיגי אל-קאעידה אלה ואחרים במעצר בית קפדני. סייף אל-עאדל הוא יורשו של מנהיג אל קאעידה איימן אל זוואהירי שחוסל על ידי ארה"ב, כך על פי פרסום באתר שפרסם את התמונה, אך אין אישור רשמי לכך מגורמים רשמיים.

אל עאדל, במקור חבר בג'יהאד האסלאמי המצרי, קבוצה ג'יהאדיסטית שהתמזגה רשמית עם אל-קאעידה לפני הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, מנהיג בכיר באל-קאעידה. ידוע כי אל עאדל חוסה באיראן יחד עם מנהיגי טרור מרכזיים נוספים. אל עאדל שימש כמפקד הצבאי הכללי של אל-קאעידה וחבר במועצת קבלת ההחלטות המרכזית שלו. כעת מאמינים שהוא נמצא באפגניסטן.

קשריו של אל עאדל עם איראן ונציג הטרור הראשי שלה, חיזבאללה, מתוארכים לתחילת שנות ה-90. במהלך משפט הפיגועים בשגרירות ארה"ב בתחילת 2001, איש אל-קאעידה בשם ג'מאל אל-פאדל זיהה את אל-עאדל כאחד מחברי אל-קאעידה שקיבלו אימונים מאיראן וחיזבאללה. ועדת ה-11 בספטמבר בארה"ב מצאה מאוחר יותר שאל-קאעידה השתמשה באימון הזה כדי לפתח את "המומחיות הטקטית" הדרושה לביצוע הפצצות שגרירות קניה וטנזניה ב-1998, אשר עוצבה לפי התקפות חיזבאללה על כוחות אמריקאים ומערביים בלבנון בתחילת שנות השמונים.

אבו מוחמד אל מסרי, שהיה ידוע גם כעבדאללה אחמד עבדאללה, היה גם חבר מקורי בג'יהאד האסלאמי המצרי והיה שותף להפצצות של שגרירות קניה וטנזניה ב-1998. הוא שימש כמנהיג מרכזי של אל-קאעידה והיה חבר במועצה המרכזית שלו. הוא היה ברשימת היורשים להנהיג את אל-קאעידה לפני שנרצח בטהרן ב-7 באוגוסט 2020, יום השנה ה-22 להפצצות בשגרירות אפריקה.

אבו ח'יר אל מסרי, ששמו האמיתי היה עבדאללה מוחמד רג'ב עבד אל רחמן, היה גם חבר מקורי בג'יהאד האסלאמי המצרי לפני שעלה לדרגות הגבוהות של אל-קאעידה. המודיעין האמריקני זיהה את אבו ח'יר כיו"ר מועצת הניהול של אל-קאעידה, לפי ה'וושינגטון פוסט', אבו ח'יר שימש בעבר גם כ"ראש קשרי החוץ" של אל-קאעידה ובתפקיד זה היה "איש קשר לטליבאן" באפגניסטן.

אבו ח'יר, יחד עם מספר מנהיגי אל-קאעידה בכירים, עברו לסוריה ב-2016 כדי לארגן מחדש את הרשת של אל-קאעידה במדינה ולאחד פלגים ג'יהאדיסטים. בזמנו, אל קאעידה זיהה את אב ח'יר כ"סגנו הכללי של זוואהירי". תקופתו של אבו ח'יר בסוריה הייתה קצרת מועד, שכן הוא נהרג בתקיפת מל"ט אמריקאי באידליב ב-26 בפברואר 2017.

בנוסף למעקב אחר בכירי אל-קאעידה באיראן, משרד האוצר ומשרדי החוץ האמריקאיים חשפו שוב ושוב את "ההסכם הסודי" של איראן עם הג'יהאדיסטים הסונים. על פי הסכם עם המשטר האיראני, אל קאעידה שמרה על אנשיה בתוך איראן. האיראנים אפשרו לרשת הזו לפעול למרות שאיראן ואל-קאעידה נמצאים בצדדים מנוגדים של הסכסוכים בסוריה ובתימן.

אל קאעידה איראן איימן אל זוואהירי אפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד