ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
שיחות במבוי סתום

ביהדות בתורה מעריכים: הפיצול בלתי נמנע | ילכו על "בלוק טכני"?

למרות הצפיות, גם הפגישה שנערכה היום בין אנשי "אגודת ישראל" לאנשי "דגל התורה" לא הולידה הסכמות בנושאי הליבה שעומדים במחלוקת, מה שמקרב אותנו עוד צעד לעבר התפצלות "יהדות התורה". יש מי שמציב דד-ליין לפתרון עד לסופ"ש, לאחריו יחלו להיערך להתמודדות נפרדת

ביהדות בתורה מעריכים: הפיצול בלתי נמנע | ילכו על "בלוק טכני"?
גפני ואייכלר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

גם אחרי פגישת המו"מ הבוקר (שני) לא נראה כי יש באופק פתרון לוויכוח האידאולוגי שנמצא במבוי סתום, מה שמגביר את הסיכויים כי אנחנו בדרך לפיצול היסטורי בין "דגל התורה" ל"אגודת ישראל" - וצעד שיסכן משמעותית את סיכויו של בנימין נתניהו לזכות ב-61 מנדטים לגוש הימין.

כפי שדווח בהרחבה ב'בחדרי חרדים', נקודת המחלוקת עומדת בעינה: בדגל התורה מתבצרים בעמדתם שלא לשלב את מוסדות בעלזא בחינוך העצמאי, בבעלזא מנגד מתעקשים לקבל התחייבות שמוסדותיהם ישולבו בחינוך העצמאי, כתנאי להקפאת תוכנית 'תקצוב לפי יעדים' שגיבשו במשרד החינוך ולה מתנגדים בתוקף ב"דגל התורה".

הפשרה שהונחה היום על שולחן המו"מ היא אותה הצעה שלא הבשילה לכדי פתרון במגעים השקטים שניהלו אנשי בית רה"י הגר"ג אדלשטיין, דוד שפירא וח"כ יעקב אשר עם אנשי בעלזא, מה שמחדד את המבוי הסתום.

יש מי שמציב דד-ליין לפתרון עד לסוף השבוע, אחרת את ארבעת הימים עד למועד הסופי להגדת הרשימות הם ינצלו כהכנה להתמודדות נפרדת לבחירות לכנסת ה-25, שספק אם לדגל כמו לאגודה יש ודאות שתצליח לעבור את אחוז החסימה.

גדולי ישראל יכריעו: זו ההצעה שאולי תמנע פיצול ב"יהדות התורה"

ללא התקדמות: פגישת המו"מ בין דגל לאגודה - "באווירה חיובית"

פגישה בקרוב: צוות מו"מ חדש בין אגודה ודגל

השמות והסירוב: מגעים לפשרה שתמנע את הפיצול ביהדות התורה

חשיפת 'בחדרי': המכתב שהצית עימות ב'אגודת ישראל' | מאחורי הקלעים

הגיבוי של בעלזא באוגדה - מתפוגג

בימים האחרונים הולכים ונשמעים קולות בתוך "אגודת ישראל" נגד ההתעקשות של בעלזא, (אם תרצו, נגד המהלך שזכה לגיבוי מוחלט של האדמו"ר מבעלזא) וכופים על בעלזא שיקבלו את הצעת הפשרה כדי למנוע פיצול ביהדות התורה שיסכן את מקומם בכנסת הבאה.

בגור ובוויז'ניץ מאיימים אף לפעול עצמאית מול דגל במדיה ובבעלזא יסרבו לקבל את הצעת הפשרה. יש מי שהעלה שם בימים האחרונים תרחיש לפיו הם יציעו לדגל שותפות ללא נציג בעלזא בכנסת הבאה, אך באגודת ישראל ממהרים להכחיש זאת והתחייבו כי לא יפלגו את המפלגה החסידית.

קרבות השותפות - וההצעה לבלוק טכני

גם במידה וימצא פתרון למחלוקת האידיאולוגית, בדגל התורה מבקשים לפתח מנגון שיאפשר שיתוף פעולה בין המפלגות תחת סיעה אחת, כאשר לכל אחת מועצת גדולי תורה משלה, וזאת לאחר שבשנים האחרונים נרשמו כמה מחלוקות ביניהם, בראשם חוק הגיוס וכעת סביב תוכנית החינוך.

בשבועות האחרונים הועלו כמה הצעות למגנון משותף, כמו, למשל, ועדת רבנים מוסכמת שתפעל בין מועצות גדולי התורה הליטאית והחסידים במקרה של חילוקי דעות, וכן הצעות נוספות שלא נידונו בשל הדחף למצוא תחילה פתרון לסוגיית המחלוקת בין בעלזא לדגל התורה.

הצעה נוספת שנשמעת גם ב"דגל התורה" וגם ב"אגודת ישראל" היא כי גם אם ימצאו פתרון לריצה משותפת, היא תוגדר כ"בלוק טכני" בלבד והמפלגות יתפצלו לאחר הבחירות ויתנהלו כשתי סיעות נפרדות בכנסת, כאשר הן לא יהיו מחויבות זו לזו בנושאים של אידיישקיט, וכל סיעה תפעל לפי החלטות גדולי התורה שלה.

בעלזא אגודת ישראל יהדות התורה דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד