י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
קוצני, עסיסי ו-יקר

החקלאי מזהיר: תוך כמה שנים - "שואת סברסים בישראל"

על המדפים בסופר מחיר הסברס האמיר גם השנה בין 40-50 שקלים לק"ג|  מה הסיבה למחירו היקר של הסברס? למה הפרי הזה עומד להיכחד? | אריאל שי, חקלאי סברס מהשפלה בראיון על התמחור הגבוה ואופן גידולו של הפרי

החקלאי מזהיר: תוך כמה שנים - "שואת סברסים בישראל"

כל מי שביקר בסופר לא התקשה לראות שגם השנה האמירו מחירי הסברס, כשמחירו של הפרי הקוצני והעסיסי נע בין 40-50 שקלים לק"ג.

אריאל שי, חקלאי סברס מהשפלה סיפר לקרן נתנזון ויץ מ'ynet' על התמחור הגבוה ואופן גידולו של הפרי, לדבריו, הקוצים הם לגמרי אחת הסיבות לתמחור הגבוה של הסברסים בשוק, כי למרות הדימוי המחוספס מדובר בפרי מפונק, לפחות מבחינת הבאתו לצרכן. הקטיף ידני, נעשה בעזרת אמצעי מיגון בשילוב של סכין יפנית ומוט לוכד נחשים. בנוסף צריך מברשות שאיתן מברישים את הקוצים, פרי פרי. על דופן של דלי עם מים, חותכים את שאריות העלים ומכניסים פנימה לשטיפה ראשונית, משם מועברים הסברסים למכונת הברשה אוטומטית, בסיום הם נופלים שוב לדלי של מים, ורק אז מוצאים לסידור בקופסאות, הסביר שי.

לטענתו של שי, לא רק בגלל זה המחיר אינו נגיש: "סברס זה פרי במונופול, זה צריך להיות פרי פשוט, אם רק אנשים היו מגדלים אותו, אז היה מאוד זול בסביבות חמישה שקלים לקילוגרם", טוען שי, המחזיק בשלל תארים במדעי החקלאות ובמשפטים: "הסברס הוא ענף בהכחדה בישראל. בנוסף, תוך כמה שנים תהיה כאן שואת סברסים בישראל, בגלל הזנחה מתמשכת".

ע"פ הדיווח ב"ynet" הגורם העיקרי לדילול אוכלוסיית הסברסים בארץ היא הכנימה הקמחית, מין פולש של חרק התוקף אותם ומביא למותם. בנסיעה כיום בצפון הארץ, כמעט כל שיחי הצבר כבר הושמדו על ידה וניתן לראות אותם בצידי הדרך לבנים ומיובשים לגמרי. "אני מרים דגל שחור כנגד הכנימה, מספיק לקרוא מה שמתרחש בברזיל ובפורטוגל ולהבין שחייבים לרסס. פרופסורים טוענים שהפתרון הוא הדברה ביולוגית בעזרת חיפושית משה רבנו, אבל הן לא קיימות בחורף הישראלי ולכן הדבר הזה נתקע. 

שי טוען בתוקף כי הפתרון הוא רק הדברה כימית, אבל לטענתו, מדינת ישראל לא יודעת לקחת החלטות בזמן. "צריך להקים ועד פעולה להצלת הצבר. בארה"ב יש אוסף בוטני של 368 זני סברס מכל העולם, בישראל יש רק שלושה זנים. בעולם נהוג להביא זנים עמידים ומיוחדים ובארץ אסור. תוך חמש שנים אם ימשיכו כך, לא יהיו סברסים בישראל. אם לא ירססו, לא יגנו ולא יבואו לקטוף ממני - ואני נותן בחינם עלים, ענפים, גזעולים והדרכה - לא יישארו סברסים בארץ", סיים שי.

 

פירות סופרמרקט סברס קטיף חקלאים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד