י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חסידי אומות העולם

התושבים המקומיים שומרים על קברי היהודים שנטבחו בשואה

היום ו' אלול, יום הזכרון של יהודי קהילת אמסאנא משאנה דולנא, הסמוכה לקרקוב בפולין, ביום הזה בשנת תש"ב נורו למוות ונקברו בקבר אחים יחד 881 מיהודי העיר ויתכן שיותר. בימים האחרונים התקיימו טקסים לזיכרון יהודי העיר לציון 80 שנה לטבח הנורא

התושבים המקומיים שומרים על קברי היהודים שנטבחו בשואה
טקס הקמת המצבה צילום: באדיבות המצלם

החזן אברהם יעקב טיילור פרסם פוסט מרגש בפייסבוק על משפחתו שנרצחה ועל אלו ששרדו את השואה, הניצולים והגיבורים, ולצידם חסידי אומות העולם שמסייעים לשמר את המקום.

"ביום הזה בשנת תש"ב נורו למוות ונקברו בקבר אחים יחד 881 מיהודי העיר ויתכן שיותר, סבא וסבתא של סבא שלי שלום רבהון שיזכה לאורך ימים בבריאות, רבי פסח דוד ומלכה רבהון, יהודים נוספים נרצחו ע"י הנאצים במקומות אחרים בעיר ונקברו בקברי אחים נוספים בעיר, ביניהם בבית העלמין העתיק של העיר, ה' יקום דמם".

עוד כתב: "גם מבין המעטים שניצלו מהטבח הנורא בעיר מתי מעט שרדו והקימו משפחות לאחר השואה. ב-20 השנה האחרונות מי שמוסרת את נפשה יחד עם משפחתה להנציח את קהילת יהודי משאנה דולנא בכל דרך וצורה אפשרית בכל יום ויום בשנה היא הגברת הנכבדה אורסולה אנטוש רקוקה, (לא יהודיה) שהיא ומשפחתה מתושבי העיר ולאחר מלחמה עיקשת עם כל אלו שניסו למנוע ממנה, זכתה בשבוע שעבר (בין שאר פעולותיה הכבירות) לשפץ את קבר האחים ולבנות מציבה לראשונה מעל קברם של הנרצחים שנקברו בבית העלמין העתיק".

טיילור כתב: "בהשתתפות בני העיר ונכבדיה, צאצאי יהודי העיר ונציגים נוספים מהעולם והערים הסמוכות יהודים ושאינם, התקיימו יומיים של זיכרון ליהודי העיר לציון 80 שנה לטבח הנורא, בהם התקיימו טקסי זכרון וסדנאות שעסקו בחיי היהודים במעגל השנה ובכלל. זכיתי להשתתף באירועים ואף לקחת בהם חלק, אמרתי קל מלא רחמים ושרתי אני מאמין ומזמור לדוד ה' רועי לא אחסר על קברי האחים. המפגש בין צאצאי השרידים והאירועים השונים היו מרגשים ומרשימים. זכינו לחויה מיוחדת שנתנה לנו תקווה שמלמטה ללמעלה מתחילים להרגיש מהלך של תיקון עולם ביחס של חלק מאזרחי פולין, בעוד למעלה מנסים להתנער ולהתעלם, למטה לוקחים אחריות ועושים הכל כדי להנציח ולהעביר את המסר שלא עוד".

טקס אזכרה שואה ניצולי שואה פולין חסידי אומות העולם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד