י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הפקח שהציל

האבקועים הקטנים הושבו לים • צפו

אמש הושבו לים שני אבקועים של צב ים ירוק, זאת לאחר שלא יצאו עצמאית ונזקקו לסיוע בידי פקח רשות הטבע והגנים

האבקועים הקטנים הושבו לים • צפו
אבקועים שהושבו לים צילום: גיא לויאן, רט''ג

שני אבקועים של צב ים ירוק הושבו אתמול לים. פקח רשות הטבע והגנים גיא לויאן פתח את הקן וסייע לשני האבקועים שלא יצאו עצמאית מתוך 31 שהוטלו בקן לצאת מהקן ולשוב לים בחוף מכמורת.

השבת האבקועים לים - גיא לויאן , רט''ג.

צב הים הירוק הוא אחד מבין שני מיני צבי הים המקננים בחופי הים התיכון של ישראל והוא מין בסכנת הכחדה. גפיו מותאמות לשחייה כסנפירים. ראשו צר ושריונו חלק עם גוונים יפהפיים של שחור, אפור, ירוק וחום. הוא קרוי צב ים ירוק בשל שומן גופו הירקרק, שקיבל את גונו בעקבות תזונתו הצמחונית בעיקרה. בבגרותו אורך שריונו כמטר ומשקלו יכול להגיע ל-150 ק"ג. צב הים הירוק גומא מרחקים ארוכים בין אזורי שיחור המזון לאזורי הרבייה.

צבי הים הם בעלי חיים פילופטריים, כלומר הנקבות שבות להטיל באותו החוף שבו הן הגיחו מהקן. בישראל, הזכרים והנקבות מזדווגים במים רדודים יחסית מול החוף בין החודשים פברואר ליולי. נקבות צב הים הירוק מטילות בממוצע ארבע פעמים בעונה, מדי כשלוש שנים ומעלה. בין מאי לאוגוסט הן עולות בלילות אל החוף, חופרות בור בחול ומטילות בו 130 ביצים לערך. לאחר מכן, הן מכסות את הקן בחול וחוזרות אל הים. כעבור כחודשיים האבקועים מגיחים מהקנים ועושים את דרכם אל הים. כחלק ממאמציה של רשות הטבע והגנים לאושש את אוכלוסיית צבי הים, מאז שנות ה-80 של המאה הקודמת, חלק מהקינים מועתקים לאתרי הדגרה מוגנים במספר חופים בארץ.

בשנות ה-30 של המאה הקודמת דווח על ציד בהיקף של כ-2,000 צבי ים ירוקים מדי שנה לאורך חופי ישראל. אף על פי שצבי הים מוגנים כיום לפי חוק, דיג כשלל לוואי, פסולת וזיהום בים, תנועת כלי שיט ופגיעה באתרי ההטלה עדיין מאיימים על אוכלוסיותיהם. המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים מטפל בצבי ים פצועים ופגועים, עורך מחקרים למען שימורם ומקיים גרעין רבייה לצב הים הירוק.

צב ים חוף מכמורת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד